Žhavé trendy z Lyonu, Praha, xx. února 2009

Žhavé trendy z Lyonu, Praha, xx. února 2009

Bude se nosit krátká nebo dlouhá sukně, syté nebo pastelové tóny, přírodní nebo nemačkavé materiály? Kdo chce držet krok s nejnovějšími módními trendy, sleduje pařížské a milánské módní přehlídky světoznámých návrhářů, které určují směr paní módě. Kdo chce držet krok s nejnovějšími kulinářskými trendy, nemůže chybět na lyonském mezinárodním veletrhu gastronomie, cateringu a hotelnictví Sirha. Nové směry celosvětové gastronomie zde zjišťoval Michal Nikodem, šéfkuchař kulinářského ateliéru Ola Kala.

Na veletrhu Sirha (Salon International de la Restauration de l´Hotellerie at de l´Alimentation) se pravidelně jednou za dva roky setkávají představitelé výrobců z potravinářského i nepotravinářského průmyslu, řetězců hotelů, restaurací nebo nákupčích centrál. Veletrh Sirha navštěvují zájemci z řad profesionální i laické veřejnosti. Letošního ročníku, který se konal ve dnech 24. až 28. ledna na výstavišti Euroexpo v Lyonu, se zúčastnilo kolem 2 tisíc vystavovatelů a navštívilo ho přes 140 tisíc návštěvníků.

Nejzajímavější postřehy z veletrhu Sirha 2009

  • § BIO KVALITA: Restauratéři a jejich dodavatelé, kteří se prezentovali na veletrhu Sirha, kladou velký důraz na rozšíření surovin v bio kvalitě do restaurací – do luxusních
    i do těch menších, provinčních. Dodavatelé nabízeli speciální bio výrobky, určené výhradně restauracím.
  • § JEDNODUCHOST vs. ODVÁŽNÉ KOMBINACE: Nový trend v designu interiéru
    i stylingu jednotlivých jídel se opírá o dokonalou jednoduchost. Zato kombinace surovin a chutí jsou velmi odvážné – kreativní a v jistém smyslu nebojácní kuchaři představili
    na veletrhu například rybí pannacottu nebo pokrmy připravené ze sýru a čokolády.
  • § PLASTOVÉ NÁDOBÍ: Dalším hitem je francouzské cateringové nádobí (jednorázové).
    Je sice plastové, ale k nerozeznání od porcelánového, skleněného, nerezového nebo dokonce stříbrného. Kdo tedy nechce po party umývat hory nádobí a přitom si netroufne hostům servírovat jídlo na plastových talířích, může se těšit na designové jednorázové nádobí, které francouzští výrobci neustále zdokonalují. Hlavní cílovou skupinou jsou cateringové společnosti.
  • § DIA PRODUKTY: Výrobci dia produktů upouští od chemických sladidel a začínají využívat přírodní sladidla vhodná pro diabetiky, jejichž chuť je nerozeznatelná
    od klasického cukru. Na trhu by se tak měla brzy objevit například vysoce kvalitní, plnohodnotná dia čokoláda s obsahem přírodních cukrů a s vynikající chutí.
  • § SMETANA V SÁČCÍCH: Britští výrobci smetany do kávy přišli s nápadem neplnit smetanou plastové kelímky, ale sáčky, které vypadají podobně jako podlouhlé sáčky s cukrem – při otevírání nešpiní, jednoduše se s nimi manipuluje, nezabírají tolik prostoru při přepravě a skladování.
  • § PROFESIONÁLNÍ LEKTOŘI: Současným trendem je ovšem také vysoká profesionalita lektorů na odborných školách, kteří svoje kuchařské a cukrářské zkušenosti z praxe předávají studentům, jsou pro ně vzorem. Čeští mistři odborného výcviku bývají bohužel často „odborníci“ bez praxe nebo ti, co se v praxi neosvědčili a hledají, kde by se „zašili“.
  • § SPOLUPRÁCE SE ŠKOLAMI: Velice důležitým krokem vpřed by měla být úzká spolupráce mezi výrobci a školami (učnovská střediska, střední i vysoké gastronomické školy). Školy by měly spolupracovat na výzkumu a vývoji výrobků pro restaurace,
    tyto výrobky pak prezentovat odběratelům a zaučit kuchaře v restauracích, jak a k čemu nové výrobky používat. S těmito výrobky budou zároveň pracovat i všichni studenti (budoucí kuchaři, cukráři, pekaři) ve škole. Díky tomu se naučí dané výrobky používat a v praxi s nimi pak pracovat. Tímto způsobem se školami již spolupracuje několik světových výrobců a podobný projekt se připravuje i u nás.
  • § VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY: Pokud jsou hosté s jídlem v restauraci spokojení, vracejí se, v opačném případě majitel krachuje. Není proto divu, že čím dál více majitelů restaurací vyžaduje profesionální personál a že se podílí i na úhradě vzdělávacích programů. Ve světě kuchaři pochopili, že vyučením jejich vzdělání nekončí a zapisují se do postgraduálních kurzů – dlouhých, krátkých, víkendových, prázdninových.

Michal Nikodem, šéfkuchař kulinářského ateliéru Ola Kala

michal nikodem„Pokud se chci udržet na vysoké profesionální úrovni, musím sledovat novinky. Ideální příležitostí je právě veletrh Sirha, na kterém bylo letos představeno více než 600 novinek z oblasti jídla, pití, prezentace jídla na talíři, stolování, interiérů.“

 

Michal Nikodem vystudoval střední hotelovou školu a sbíral inspiraci v rámci italské a francouzské kuchyně na hotelové škole v Bressanone v severní Itálii. Pracoval v hotelu Fanes**** v San Cassiano v Itálii, v mezinárodní síti restaurací The Smollensky´s v Londýně a také v hotelu Savoy***** v Praze, kde připravoval pro hosty vybrané lahůdky z české i mezinárodní studené kuchyně. Jeho koníčkem je cukrařina a v té se zdokonaloval během ročního kurzu u paní Mirky Slavíkové, francouzské profesorky cukrářského umění.

Založil poradenskou kulinářskou společnost s cílem vrátit české gastronomii její historický věhlas a postavení, podobně jako tomu bylo třeba v Anglii. Anglická kuchyně považovaná svého času za stereotypní a nevýraznou, se dnes díky několika předním domácím kuchařům, kteří do ní vložili moderní světové prvky a publicitu, těší obrovskému zájmu nejen u místních, ale i u zahraničních návštěvníků. Česká gastronomie byla na světové úrovni a patřila k uznávaným, dobře hodnoceným profesím ve 30. a 40. letech, avšak dlouhá devastace tohoto oboru zapříčinila, že ani po 20 letech novodobého vývoje nedosahuje vysoké úrovně a práce v restauraci nebo hotelu není doceněna.

Více informací na www.olakala.cz.

28.2.2009

Registrace do newsletteru

: